Leren goochelen
In deze hele leuke workshop leren de kinderen niet alleen twee tot drie verschillende goocheltrucs aan. Veel belangrijker, ze leren zichzelf voor hun klasgenoten presenteren en durven hierin vaak met een stuk showmanship een andere kant van zichzelf te laten zien.
Ook het durven geven en ontvangen van positieve feedback speelt een belangrijke rol in deze workshop. Eigenlijk zijn de goocheltrucs oneerbiedig gezegd slechts een middel om de kinderen te laten groeien in hun zelfpresentatie en het geven en ontvangen van positieve feedback. Oftewel vermomd onder een hele leuke 'goochelhoed'...
Dit alles wordt aangekleed met veel goocheltrucs en een spetterende act met een buikspreekpop. Voor de kinderen een feestje, terwijl ze eigenlijk hele belangrijke vaardigheden aanleren en oefenen.
Doelen:
- leren goochelen.
maar nog belangrijker:
- jezelf voor een groep presenteren, terwijl je een 'spannend' trucje doet en hier tegelijk een soort toneelstukje van maakt.
- positieve feedback geven en ontvangen.
Programma:
- introductie: wat is goochelen / tafelgoochelaars versus toneelgoochelaars
- act: act met buikspreekpop over goochelen
- uitleg: vier principes van goochelen: truc, oefenen, toneelstuk, geheimhouding
- uitleg: jezelf presenteren: houding, oogcontact, stemgebruik
- aan de slag: aanleren twee tot drie verschillende goocheltrucs
- uitleg: stilstaan bij positieve feedback geven en ontvangen
- presentaties: kinderen laten voor de klas trucjes aan elkaar zien en krijgen hier positieve feedback op
De workshop is doorspekt met goocheltrucs die het geleerde materiaal versterken en ondersteunen en de workshop extra leuk maken.
Voor wie:
middenbouw en bovenbouw
Duur:
60 - 90 minuten
Locatie:
De workshop kan zowel in de klas, in het speellokaal als in de gymzaal gehouden worden. Voorkeur gaat uit naar het speellokaal, waar meer ruimte is om te bewegen.